Documente papale importante azi(2) – download free


Ioan Paul al II-lea – Fides et ratio – Scrisoare enciclica a papei Ioan Paul al II-lea cu privire la raporturile dintre credinta si ratiune

Enciclica papala este importanta mai ales prin prisma „mutatiilor” post-Vatican II precum „dansul” curtenitor de seducere si impacare cu stiintele practicat de Vatican in ultimele decenii.

Ioan Paul al II-lea – Dominum et vivificantem – Scrisoarea enciclică Dominum et vivificantem a papei Ioan Paul al II-lea despre Duhul Sfânt în viaţa Bisericii şi a lumii (18.05.1986).

O alta enciclica cruciala in mod special din perspectiva „bataii” pe Sfantul Duh: atat penticostalii/harismaticii, cat si ortodocsii si protestantii revendica fiecare pentru propriul „partid” calauzirea (plenara – in varianta cea mai „soft”/toleranta)  a Celei de-a Treia Persoane a Dumnezeirii ( in detrimentul celorlalte „partide” crestine – „printre randuri”  amagite de alte duhuri).

Ioan Paul al II-lea – Ecclesia de Eucharistia – Scrisoarea enciclică Ecclesia de Eucharistia a papei Ioan Paul al II-lea despre Euharistie şi raportul ei cu Biserica (17.04.2003)

Problema euharistiei, paradoxal – destinata sa fortifice marturia unitatii crestine, este in mileniul 3  o piatra/stanca/munte – de poticnire in care se sparg multe eforturi de reconciliere. Catolicismul, de-a lungul istoriei, a inovat copios la acest subiect iritand atat pe ortodocsi cat si pe protestanti. Cu atat mai interesanta devine diplomatia papala cand e vorba de a-si impune suprematia in lumea crestina in ciuda acestui subiect delicat si disputat indarjit.

Despre Liviu
Crestin.

3 Responses to Documente papale importante azi(2) – download free

  1. Oana says:

    la ce anume va referiti cand vorbiti despre „inovatiile” catolice legate de Sf. Euharistie?

    ma intereseaza sincer sa inteleg cum e perceputa Enciclica in lumea protestanta….astept reactii, 😉
    Oana

  2. Oana says:

    sugerez si o alta Enciclica, Deus caritas est, care in ciuda tuturor asteptarilor (toti credeau ca prima enciclica a Papei Ratzinger va fi despre dreapta credinta si in domeniul dogmaticii, dat fiind ca Ratzinger era in fruntea Congregatiei pontificale pentru Credinta, la Vatican), vorbeste despre iubire in mod nou si interesant: iubirea dintre barbat si femeie si iubirea de Dumnezeu.
    enjoy! 😉

    • Liviu says:

      Multumesc de… intrebari-„provocari”, d-ra Oana 🙂
      Din pacate nu-s o voce suficient de avizata pentru a exprima perceptia enciclicei in lumea protestanta… Eventual, imi pot da doar opinia personala, care in general este una biblico-„eclectica”(protestanto-ortodoxo-catolica -selectand ce are mai bun fiecare ramura crestina majora).

      http://www.profamilia.ro/sacramente.asp?euharistia=9

      Când preotul rosteşte cuvintele Acesta este Trupul meu, Acesta este Sângele meu, Fiul lui Dumnezeu, în numele căruia sunt rostite aceste cuvinte, devine prezent pe pământ în carnea pe care o primise acum 2000 de ani de la Maica Sa Preasfântă, Fecioara Maria. Euharistia este o actualizare, o prelungire a Întrupării Fiului lui Dumnezeu.

      Dogma „transsubstanţierii” in forma catolica este reclamata atat de crestinatatea rasariteana ortodoxa cat si de protestantism ca fiind o „dezvoltare”/inovatie „mai mult decat” (=ne-) biblica. Ortodoxia afirma prezenta reala dar pastreaza o tacere reverentioasa privitor la cum si in ce fel are loc misterul prezentei divine.

      Invatatura ortodoxa este rezumata de Sfantul Ioan Damaschin asfel: „painea si vinul se prefac in Trupul si Sangele Domnului. Iar de intrebi de modul cum se face aceasta, multumeste-te sa auzi ca prin Duhul Sfant, asa tot cum prin Duhul Sfant si-a format Domnul Sie-si si in sine trup din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu. Mai mult nu stim. Stim numai ca Cuvantul lui Dumnezeu este adevarat si efectiv si atotputernic; cat despre mod, el este nepatruns. Mai putem spune ca, precum in natura fizica painea se transforma prin mancare, iar vinul si apa, prin bautura, in trupul si sangele celui ce mananca si bea si nu-i devine un al doilea trup pe langa cel ce-l avea inainte, tot asfel, painea punerii inainte si vinul si apa se prefac, prin chemarea si coborarea Duhului Sfant, in chip mai presus de fire; in Trupul si Sangele lui Hristos si nu mai sunt doua trupuri, ci unul si acelas”.

      Desi protestantismul este impartit, unii tinzand sa vada doar simboluri in Cina Sfanta, atat ortodoxia cat si protestantismul nu sunt de acord cu explicatiile rationalist-„indiscrete” prin care catolicismul „diseaca” si explica taina impartasaniei.

      Pr. Prof. Dumitru Staniloae:

      In al doilea rand, catolicismul, desi pastreaza credinta in impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului, a tinut sa explice cu ajutorul distinctiei filosofiei aristotelice intre substanta painii si accidentii ei misterul euharistic, afirmand ca substanta painii si vinul sunt transformate in Trupul si Sangele Domnului, dar accidentii raman (transsubstantiere). Ortodoxia mentine recunoasterea misterului inexplicabil al prefacerii painii si vinului in trupul si sangele Domnului, fara asemenea precizari.

      Mai este vorba la catolici si de inventia „interdictiei” in ce priveste impartasirea cu ambele elemente. Nu exista nici o baza nou testamentala pentru a se argumenta impartasirea crestinilor de rand doar cu paine si fara vin.

Lasă un răspuns la Oana Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: