Despre bunatatea sufleteasca – Nicolae Steinhardt


Degeaba  le-am  avea  pe  toate:  inteligenta,  cultura,  istetimea,  supracultura, doctoratele,  supradoctoratele  (ca  profesorul  din  Lectia  lui  Eugen  Ionescu), dacă suntem răi, haini, mojici şi vulgari, proşti şi nerozi, doi bani nu facem, se duc  pe  apa  sâmbetei  şi  inteligenta,  şi  eruditia,  şi  supradoctoratele,  şi  toate congresele internationale la care luăm parte, şi toate bursele pentru studii pe care le  câştigăm  prin  concursuri  severe.  Nimic  nu  poate  înlocui  şi  suplini  nitică bunătate  sufletească,  nitică  bunăvointă,  tolerantă,  întelegere.  Nitică  sustinută bună-cuviintă. Bunătatea sufletească nu-i o virtute subtilă şi rafinată, e un atribut de bază al fiintei omeneşti si totodată un atribut al culturii. Bunătatea este alt nume al definitiei date de Aristotel omului: fiintă socială. Fără bunătate nu putem convietui decât în conditii de groază şi justificând amarnica afirmatie a lui Sartre: ceilalti, iată iadul! Există un altruism elementar exprimat prin bunătate care este o axiomă a vietii obşteşti. Berdiaev spunea:  pâinea  pentru  mine  este  o  problemă  materială  (subînteles  egoistă, vulgară),  dar  pâinea  aproapelui  meu,  continua  Berdiaev,  este  pentru  mine  o datorie spirituală. Reiese de aici în mod vădit că nimic nu poate suplini întru totul bunătatea. Ştim că de-am vorbi toate limbile si toate dialectele pământului şi de-am fi capabili să clasificăm conform cu clasificarea zecimală toate  volumele  tipărite  în  toate  limbile  pământului,  de  la  Gutenberg  şi  până astăzi, si de am fi tobă de carte si de eruditie, si de am cunoaste întrebuintarea  tuturor  termenilor specifici tuturor ştiintelor  şi tehnicilor, tot nu ne putem numi oameni culti dacă suntem nişte pizmăreti, nişte bădărani şi nişte  răi  la  suflet.  Că  ne-o  place  sau  nu,  cultura  nu  este  numai  acumulare  de cunoştinte, ci o subtirime  a  caracterului  şi  capacitatea  de  a  nu  considera  bunătatea  drept  o  simplă virtute desuetă şi sentimentală. Să nu săvârşim regretabila eroare de a lua drept scriitori  pe  simplii  făcători  de  cărti  şi  drept  oameni  de  cultură  pe  simplii memorizatori de informatii.

Nicolae Steinhardt, Primejdia marturisirii. Convorbirile de la Rohia

Despre Liviu
Crestin, absolvent al unei facultati de teologie (protestanta). Pasionat de Biblie, carte buna, muzica buna, film bun,alte bunatati... si teologie comparata si istoria Bisericii. De orientare teologica Wesley-ana, simpatizant al paleo-ortodoxiei.

2 Responses to Despre bunatatea sufleteasca – Nicolae Steinhardt

  1. Zaludu says:

    deci cultura este doar a divinităţii, noi rămînem făcători de cărţi şi memorizatori de informaţii.

    • Liviu says:

      N-as zice… Parintele tocmai ca ne zice ca putem contrazice vorba lui Sartre ostenindu-ne putin sa bine-voim a fi buni, omenosi…
      Sau poate ca ai si tu dreptate…putem fi buni doar in masura in care ne „molipsim” de la Singurul Atot-Bun, in masura in care ne „indumnezeim” – dupa invatatura ortodoxa, sau mai biblic exprimat, cand ” devenim partasi de firea dumnezeiasca” dupa invatatura sfantului apostol Petru ( 2 Petru 1:4)
      Minipredicuta parintelui Nicolae mi se pare o parafraza a celebrului capitol 13 al primei epistole catre Corinteni a lui Pavel.

      „1. Dacă vorbesc în limbi omeneşti şi îngereşti, dar nu am dragoste, sunt un gong de aramă zgomotos sau un chimval zăngănitor.
      2. Dacă am darul profeţiei şi înţeleg toate tainele şi am toată cunoaşterea şi dacă am toată credinţa, aşa încât să mute munţii, dar nu am dragoste, nu sunt nimic.
      3. Dacă dau tot ce am şi dacă-mi dau chiar şi trupul să mă laud, dar nu am dragoste, nu câştig nimic. ”
      (1 Corintieni 13:1-3, NTR)

Lasă un răspuns

