Frumuseti din Biblie(5): intre hainele de vaduva si cele de tarfa – onoare si oroare


Title: Judah and Tamar Painter:  Emile Vernet, 1789-1863

Tamar este o aparitie biblica fulguranta: istoria ei este pomenita „accidental”, o paranteza „murdara” in istoria patriarhului Iosif (Geneza/Facerea 38). Totusi, urmare a acestei aparitii „jenante”, Tamar apare in genealogia Mantuitorului, ca una dintre cele 4 femei pomenite expres printre stamoasele Domnului. Ce a facut-o demna insa de o asa onoare? O oroare?!

Tamar apare ca nora patriarhului Iuda, sotia primului fiu al lui Iuda, un om rau caruia Dumnezeu nu-i mai ingaduie sa faca umbra degeaba pamantului. Tamar este livrata fiului urmator ca „de prasila”: sa nu se stinga mostenirea mortului rau. Al doilea „bun” fiu al lui Iuda nu o considera demna de samanta lui spre pastrarea memoriei fratelui decedat si Tamar se vede exilata intr-o postura penibila: vaduva refuzata si injosita.

Drama ei continua, si este dusa cu zaharelul promisiunii unui sot pe care insa trebuie sa astepte sa mai creasca, minor fiind. Cand asteptarea  ar fi trebuit sa-i ia sfarsit se vede iarasi injosita si refuzata tacit.

Si asa decide sa-si ia soarta in maini, sa actioneze chiar si in virtutea principiului iezuit: „scopul scuza mijloacele”.

12. Dupa mai multa vreme, sotia lui Iuda, fiica lui Şua, a murit. Dupa ce a depasit durerea pierderii ei, Iuda s-a dus impreuna cu adulamitul Hira, prietenul sau, la Timna, la cei care-i tundeau oile.
13. Tamarei i s-a spus: „Socrul tau se duce la Timna, ca sa-si tunda oile.”
14. Atunci ea si-a schimbat hainele de vaduva, s-a acoperit cu un val si s-a infasurat cu un sal, apoi s-a asezat la intrarea in Enayim, care se afla in drum spre Timna. Isi daduse seama ca, desi Sela crescuse, ea nu-i fusese data de sotie.
15. Cand Iuda a vazut-o, a crezut ca este o prostituata, pentru ca avea fata acoperita.

16. El s-a indreptat catre ea pe marginea drumului si, fara sa stie ca era nora sa, i-a zis: – Lasa-ma sa intru la tine! – Ce-mi vei da, daca intri la mine? a intrebat ea.
17. – iti voi trimite un ied din turma, a raspuns el. – Doar daca imi dai o garantie pana il vei trimite, a spus ea.
18. – Ce garantie sa-ti dau? a intrebat el. – Sigiliul tau, snurul tau si toiagul din mana ta, a raspuns ea. El i le-a dat si a intrat la ea, iar ea a ramas insarcinata de la el.
19. Dupa aceea ea a plecat indata, si-a dat jos valul si s-a schimbat in hainele de vaduva.

(Geneza 38:12-19, NTR)

Tamar procedeaza foarte discutabil si „neortodox”. Isi schimba straiele de vaduva cu unele de curva la drumul mare. Nu stim cum se „imbracau”  curvele atunci, stim cum se dezbraca azi( e suficient sa treci pe langa locurile lor de „vanatoare” ca sa le remarci despuierea si nesimtirea). Tamar se deghizeaza si minte. Tamar nu se da inapoi de la incest, ba chiar il provoaca premeditat. Tamar isi apara dreptul de a fi mama prin oroarea de a fi tratata ca tarfa si se expune riscului maxim: arderea de vie. Pentru aceasta „oroare” Tamar are onoarea in final sa-i fie recunoscuta dreptatea vis-a-vis de nedreptatile la care fusese supusa de socrul ei, „onorabilul” patriarh Iuda, cel care nu se da inapoi sa se duca la tarfe pe pret de un ied…

( „S-a facut frumoasa”  traduce Septuaginta sintagma incerta tradusa de NTR ca „şi s-a înfăşurat cu un şal”. Mai spune Biblia acelasi lucru despre o alta „frumoasa” care „se face frumoasa”, fardandu-se : curva Izabela.( 2 Regi/4 Regi LXX 9:30). Dar cat de diferite sunt „infrumusetarile”: Tamar pentru a-si apara dreptul la demnitate,familie si maternitate, pe cand Izabela pentru a seduce si pierde  suflete… Tamar este o frumoasa indiferent de nuanta tenului si dragalasenia trasaturilor epidermei si muschilor; Izabela este o hidosenie, indiferent de cat de „cool” ar fi aratat pentru o aparitie in revista Playboy …)

Dar onoarea adevarata a Tamarei i se face fiind trecuta in galeria ilustra a stramoaselor lui Dumnezeu intrupat. Alaturi de alte femei la fel de „breze”:  cealalta curva, Rahav,  curva lui Urie, Batseba, si vaduva Rut – autoarea unui alt gest stupefiant de asemeni : ii „descopera picioarele” unui barbat altul decat sotul ei, noaptea, in cortul lui…(Rut 3)

Tamar isi apara drepturile la demnitate si fericire chiar cu riscul mortii. Mi se pare suficient motiv sa fie stra-stra-bunica Dumnezeului demnitatii si fericirii…


Despre Liviu
Crestin, absolvent al unei facultati de teologie (protestanta). Pasionat de Biblie, carte buna, muzica buna, film bun,alte bunatati... si teologie comparata si istoria Bisericii. De orientare teologica Wesley-ana, simpatizant al paleo-ortodoxiei.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: