Obsedati(i) de ziua a saptea/sabat/sambata


„Sâmbătar sau nimic” ar putea fi refrenul unei parafrazari-sintetizari a pozitiei unor sambatari obsedati de problema sambetei ca zi de odihna. „Evanghelizarea” lor sta sub imperiul propovaduirii sambetei in contrast cu „abominatia/uraciunea/scarbosenia” duminicii „papale”. Acest soi de sambatar simte si chiar crede ca scopul existentei lui pe fata pamantului este sa convinga cat mai multi „pseudo”-crestini „duminic-ani” ca „ori devii sambatar ori esti nimic”, adica insasi calitatea de „crestin” ar fi sinonima „celei”  de vajnic cerber al sabatului. Mai ceva ca fariseii din vechime, acesti sabat-arieni vad lumea radical in „alb si negru”, ei, sabatarienii, fiind bineinteles „albii”, imaculatii, iluminatii, iar restul: negrii,tuciurii ca taciunele, ca si catranul si smoala iadului caruia ii apartin cat timp nu sunt fanii sabatului 24/24 si cu toata adrenalina posibila si imposibila. Acesti obsedati de ziua a saptea iti vor desira toata istoria in pledoaria lor anti-duminica, te vor satura de scenarii cu legi duminicale si persecutii pentru sabat.

In fata acestor cerberi ai sabatului mi se pare mai nimerita ca oricare alta observatia unui studiu pe marginea unor speculatii ale lui Maxim Marturisitorul  din Filocalia, vol. 3, p. 469.

Se spune tranşant că Dumnezeu nu a poruncit să se cinstească sâmbăta38, şi afirmatia poate surprinde într-o primă fază. Însă Maxim oferă aici o reinterpretare a poruncii privitoare la cinstirea zilei a şaptea. Cinstirea unei zile care este parte a creatiei, în calitate de unitate structurală cronologică, ar putea fi rapid catalogată în registrul idolatriei. Sensul profund al poruncii, remarcă Maxim, este indicarea simbolică a faptului că Dumnezeu Însuşi trebuie cinstit prin zile. Pornind de la această convingere, Maxim Îl identifică pe Dumnezeu chiar cu ziua Sâmbetei, arătând că „El este Sâmbăta, ca Cel ce e repausul sufletului după ostenelile în trup şi odihna după străduintele pentru dreptate”39.

„ŞABATUL – MEDIU DE TRANSFIGURARE ŞI PREGUSTARE A VEŞNICIEI” de PAULA BUD in „STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI, THEOLOGIA ORTHODOXA”, LIV, 2, 2009 , p. 229

Observ si amendez aceasta anomalie din pozitia unui sabatarian. Eu insumi cred ca mutatia de la sambata la duminica a fost un nefericit si gresit proces istoric, alimentat de polemica anti-iudaica a Bisericii primelor secole. Din pacate sabatul biblic al creatiei, ziua a saptea a poruncii a patra din Decalog, a ajuns sa fie confundat cu sabatul fariseic al iudaizantilor din comunitatile crestine primare. Cum polemica Bisericii dintre Neamuri cu nucleul iudaizant de la Ierusalim era acut inca din vremea apostolilor Pavel,Petru si Iacov, aceasta polemica s-a ascutit pe masura expansiunii Bisericii printre neevrei si a conflictelor Biserica-Sinagoga. Regretabil, treptat si zonal, segmente locale ale Bisericii au inceput sa respinga sabatul creatiei zilei a saptea ca fiind o „belea” iudaica paguboasa de care cu cat te descotoresti mai repede, cu atat mai ferice de tine si biserica ta . Procesul s-a acutizat si cronicizat pana cand sabatul „evreiesc” a ajuns sa fie inlocuit de duminica „crestina”(ulterior musulmanii isi vor alege vinerea drept „sabat” … ca sa fie si ei „originali”…) .

Dar aceasta trista realitate precum si necesitatea redescoperirii si revenirii la sabatul zilei a saptea nu constituie in nici un caz munitie valida pentru insistentele mai mult decat obsedante ale celor mai sus sanctionati. Zelul si turbarea cu care vor sa-ti bage pe gat sabatul in „maniera”: „ori esti sambatar – ori nu esti crestin veritabil” nu au nimic a face cu echilibrul si buna cuviinta a crestinului constient ca Duhul lui Dumnezeu asista pe orice credincios in procesul intelegerii si implinirii voiei divine.

Obsesia acestui gen de sambatari nu este departe de idolatria „suspectata” de Maxim. „Obsesia” buna a crestinului trebuie sa fie dragostea de Hristos si semeni si toate celelalte „i se vor da pe deasupra”, inclusiv corecta identificare a zilei de inchinare, sabatul zilei a saptea.

Cand sabatul Domnului substituie pe Domnului  sabatului, sabatul insusi devine un idol anti-hrist. O deturnare draceasca mai reusita nici ca se poate imagina…

Despre Liviu
Crestin.

14 Responses to Obsedati(i) de ziua a saptea/sabat/sambata

  1. Th3Lov3OfG0d says:

    Romani 14:6
    Cine face deosebire între zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire între zile, pentru Domnul n-o face.
    Cine mănâncă, pentru Domnul mănâncă; pentru că aduce mulţumiri lui Dumnezeu. Cine nu mănâncă, pentru Domnul nu mănâncă; şi aduce şi el mulţumiri lui Dumnezeu.

    Lucrurile ar trebui sa fie clare. Exceptie cazul in care vrem sa fim noi diferiti de altii si tinem neaparat la „obiceiul nostru”.

    • Liviu says:

      Din nefericire lucrurile nu-s asa ”clare”. Biserica apostolica a tinut sambata ca ziua Domnului. Ulterior s-a ajuns la pazirea duminicii, sambata fiind considerata ”evreiasca”. Apostolul Pavel nu combate pazirea sabatului poruncii a 4-a ci diversele sabate si sarbatori ceremoniale evreiesti pe care unii crestini dintre iudei le considerau obligatorii si incercau sa le impuna si crestinilor dintre neamuri…
      Deci in sfintirea sabatului nu e vorba de mofturi personale…

    • Bogdan says:

      Textul se refera la modul specific de viata a evreilor de-atunci si de-acum. Cine cunoaste cultura lor stie despre ce e vorba. Evreii aveau obiceiul ca in unele zile sa nu consume carne, sau sa posteasca…altii isi alegeau alte zile sau mai multe zile sa faca acest lucru. Au inceput a se desconsidera unii pe altii, crezand ca ei postesc mai mult sau ca se „curatesc” mai mult ca ceilalti. Astfel pentru unii era importanta vinerea iar pentru altii marti…Si una si alta sunt inchinate Lui D-zeu.

      „Cine mănâncă, pentru Domnul mănâncă; pentru că aduce mulţumiri lui Dumnezeu. Cine nu mănâncă, pentru Domnul nu mănâncă; şi aduce şi el mulţumiri lui Dumnezeu.” Din nou este vorba de cei ce aleg sa manance carne si cei ce aleg sa fie vegetarieni….Rautatea specifica oamenilor face ca cel ce e vegetarian sa fie considerat „slab” sau „nesanatos” si in final desconsiderat…cel ce mananca, e vazut ca unul care se indoapa cu carnuri…sau eventual ucide animalele pentru stomacul lui…..Ca o paranteza, nu e vorba de polemica legata de carnuri curate si „necurate”…”Aici” suntem in Israel unde si in prezent, mancarea din piete e „certificata” de rabini, si nu gasesti porci, iepuri sau rechini….nici daca vrei.

  2. Vaisamar says:

    Ce argumente există că respingerea sâmbetei de către Biserica timpurie se datorează polemicii antiiudaice? Tendinţe iudaizante par să fie existat mereu la marginile Bisericii.

  3. Liviu says:

    Argumentatia pro-sabat se gaseste pe situri sabatariene ( precum http://www.sabbathtruth.com/default.asp ) . Tin sa precizez ca ”inovatiile” azs precum ”sabatul ca sigiliu” sunt un deserviciu …
    Un documentar interesant este : http://www.theseventhday.tv/ (care poate fi vazut online pe googlevideo: http://video.google.com/videoplay?docid=-5257938222622793889 etc)
    Nu vreau sa polemizez pe subiect dar cred ca o zi binecuvantata si sfintita de Insusi Dumnezeu ( Facerea/Geneza 2:3) si reafirmata explicit in Decalog nu se schimba dupa modele si paruielile oamenilor, fie ei si ai lui Dumnezeu…
    Cred ca un subiect de meditat este de ce biserica etiopiana(copta) serbeaza atat sambata cat si duminica… Nu-ti spune nimic ”fosila” asta inca vie?!
    Nu-s un cerber al sabatului, dar daca chiar vrei sa-ti argumentez pentru ca nu stii… o pot face. Daca vrei doar inca un ”meci de ping-pong”…cred ca putem folosi amandoi timpul mai cu folos.

    ANTI-JUDAISM AND THE ORIGIN OF SUNDAY

    Cartile lui Dr. Samuele Bacchiocchi(unele se gasesc pe scribd…ti le pot da pe email) :
    1. From Sabbath to Sunday A Historical Investigation of the Rise of Sunday Observance in Early Christianity
    2. The Sabbath in the New Testament. Answers to Questions
    3. The Sabbath Under Crossfire A Biblical analysis of Recent SabbathSunday Developments
    4. Divine Rest for Human Restlessness A Theological Study of the Good News of the Sabbath for Today
    sunt de referinta la subiect… Daca poti face abstractie de faptul ca a fost azs… Dumnezeu sa-l odihneasca!
    Chiar daca Bacchiocchi are ceva socoteli cu Roma(doar e adventist nu? 🙂 ) si cauta sa-i puna-n carca mai multe decat a facut … unele observatii ale lui sunt valide.

  4. Vaisamar says:

    Nu voiam „încă un meci de ping pong” (am mai avut înainte vreun meci de ping pong? 🙂 ) Voiam nişte trimiteri la surse pe care să le pot aprofunda, la nevoie. Dezbaterea asta (pro/contra Sabat) nu m-a angrenat niciodată. Pentru mine, principiul este „o zi din şapte”. A rose, by any other name, would smell as sweet. Unii vor ca trandafirul să se cheme neapărat „sâmbăta”, iar alţii insistă ca el trebuie să fie neapărat „duminică”.

    • Liviu says:

      OK. Eu is cam satul de ”meciuri” iar sabat/duminica e un vesnic ”steaua-dinamo”… Ti-am dat ceva trimiteri. Mai gasesti si alte carti:

      A Day Apart Jews, Christians, and Muslims on the Sabbath
      D.A. Carson ed. From Sabbath to Lords Day
      Receiving the day Christian practices for opening the gift of time
      This is the day, The Biblical Doctrine of the Christian Sunday in its Jewish and Early Church Setting
      Is the Sabbath for Today?
      The Lord of the Sabbath / The riches of God’s rest
      On the first day of the week God, the Christian and the Sabbath
      and more…

      Faza cu ”trandafirul” ar tine daca Dumnezeu n-ar fi ales ”unul” anume si binecuvantat si sfintit…

  5. ANDREI says:

    Fiul omului este Domn chiar si al al sabatului.marcu 2:28-28.modelul nostru in viata este Isus Hristos.EL a pazit sabatul,iar noi trebuie sa-i urmam exemplul…

  6. Takacs Janos says:

    Ce stiti de procesul sambatarilor de la Dej?

  7. cristi says:

    si pe pamantul cel nou pe care Domnul il va face in fiecare luna nou si in fiecare Sabat va veni orice faptura sa se inchine inaintea mea ,zice Domnul isaia 66:23

    • Liviu says:

      1. Nu se face teologie pe baza unui singur verset biblic.
      2. „Pamantul cel nou” din profetiile lui Isaia nu se refera la ceea ce de obicei interpreteaza amatorii de studiu biblic la nivel…abecedar. Pe „pamantul nou” (din capitolul precedent celui citat de tine) Isaia 65:17-… sa mai moare(v 20)
      3. Conceptul de timp-spatiu-materie s-ar putea sa avem surpriza sa nu fie asa cum ni-l imaginam noi…”pe „pamantul nou”

      • UPV says:

        Asa este. Pro-sabatistii sustin ca versetul se refera la timpul sistemului din prezent, pe cand contextul este unul din sistemul viitor (cel mai bine putand fi plasat in mia de ani si nu dupa mia de ani).

  8. Pingback: Obsedati(i) de ziua a saptea/sabat/sambata | Blogul lui yon nitoiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: