Duminica floriilor: Cand pe Imparat Il umfla plansul…


Compararea textelor evanghelice sinoptice(Matei 21:1-11, Marcu 11:1-10, Luca 19:28-44) ale scenei mesianice a intrarii Domnului in Ierusalim in saptamana patimilor scoate la iveala cateva observatii interesante:

  1. Singurul care citeaza profetiile pe care Domnul le implineste intrand calare pe un magarus in cetatea lui David este sfantul evanghelist Matei(21:4,5).
  2. Raportul vamesului-apostol pare sa sufere de o alterare textuala: se vorbeste de magarus si de mama lui,magarita. Totusi,foarte probabil este ca rapoartele sinoptice sa fie numai complementare si consecvente cadrului propriu fiecaruia; explicatia diferentei dintre Matei si Marcu-Luca fiind : deoarece doar Matei citeaza textele profetice carora actiunea Domnlui le aduce plinirea, tot doar el pomeneste si de magarita si magarus. Iar pomenirea ambilor este doar consecventa imaginii profetice care acum isi gaseste implinirea cat se poate de precisa: profetia vorbeste despre ”Împăratul tău vine la tine, smerit şi călare pe un măgar, pe un măgăruş, pe mânzul unei măgăriţe!” iar implinirea ei reda tabloul magarusului cinstit de Domnul (cu onoarea de a-L calari), magarus insotit insa si de maica lui. Asadar, Matei pomenind si de magarita un face decat sa redea foarte atent implinirea in amanunt a profetiei, amanunt concretizat in prezenta magaritei,mama magarusului.
  3. Foarte interesant este si ca doar evanghelistii Marcu si Luca precizeaza: ”un măgăruş pe care nu a încălecat încă nici un om/ pe care n-a încălecat nimeni niciodată.”
  4. O sintagma aparent bizara este: „ Au adus măgăriţa şi măgăruşul, şi-au pus hainele peste ei, iar Isus S-a aşezat deasupra lor.”(Matei 21:7, NTR) Sinaxa pare nastrusnica aici putandu-se intelege ca Isus S-a asezat deasupra ambilor, magarusul si maica-sa,cum le place scepticilor sa citeasca si ironizeze. Imaginea este stranie si nenecesara, textul putand fi mult mai coerent si normal inteles: Isus s-a asezat deasupra lor – a hainelor puse pe magarus ca si pe mama lui. Cornilescu evita neclaritatea si traduce: „ Au adus măgăriţa şi măgăruşul, şi-au pus hainele peste ei, şi El a şezut deasupra.”(Matei 21:7, VDCC) iar Sinodala pare sa fi gasit o solutie de exprimare si mai fericita: „ Au adus asina şi mânzul şi deasupra lor şi-au pus veşmintele, iar El a şezut peste ele.” (Matei 21:7, VBOR)  La fel procedeaza mai vechile versiuni romanesti: ”Au adus asina şi mânzul, şi au pus deasupra lor veşmintele sale, şi a şezut pre dânsele.”( Noul Testament de la 1857). ”Noul Testament pe intelesul tuturor” parafrazeaza: ”şi i-au adus animalele, aruncându-şi hainele peste mânz ca să-l poată călări.”
  5. Marcu, scribul lui Petru conform traditiei, pare foarte exact in detalii: precizeaza ca ucenicii au fost trimisi ”in sat”( v. 1) iar ucenicii ”au găsit măgăruşul legat lângă uşă, afară în stradă”(v. 4). Marcu spune ca ”Cei care stăteau acolo i-au întrebat: „Ce faceţi de dezlegaţi măgăruşul?””(v. 5) iar Luca(v. 33) , pe traditia lui Pavel, precizeaza ca aceia erau ”stapanii” magaritei si a puiului ei.
  6. Doar doctorul evanghelist Luca(19:39-40) raporteaza finalul scenei in care Domnul le inchide gura fariseilor ce voiau sa inchida gurile oamenilor ce-I proclamau mesianitatea. Tot numai Luca(19:40-44) pomeneste jalirea Ierusalimului si profetizarea de catre Domnul a napastelor cetatii deicide.

Acest mic ”survol” comparativ cu observarea detaliilor nu trebuie sa ne faca sa pierdem din vedere ”padurea” din cauza ”copacilor”: Imparatul imparatilor ”Isi permite” o unica scena de ”triumf” : una ”de tot rasul” pentru potentatii vremii – un ”sarantoc”, aclamat ca Imparat de plebea unei cetati sub ocupatie straina, calare pe un magarus cu urechi pleostite… Imparatul smerit chiar si in unica scena de ”triumf” pamantean… Intr-adevar smerit, atat de smerit …

Si cand toti striga de bucurie, El,Imparatul, incepe sa boceasca ”ca o muiere”! ”Halal Imparat” – si-o fi zis tradatorul, gandindu-se daca va scoate macar 30 de arginti de pe urma ”natangului” Astuia…

Despre Liviu
Crestin.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: