Mic compediu de heterodoxie: catafatismul – metodica teologica deficitara (si a azs)(3)



2. Trinitatea

Există un singur Dumnezeu: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, o unitate de trei Persoane veşnice. Dumnezeu este nemuritor, atotputernic, atotştiutor, mai presus de toate şi omniprezent. El este infinit şi, dincolo de înţelegerea omenească, totuşi este cunoscut prin faptul că El S-a revelat. El este pentru veşnicie vrednic de închinare, adorare şi slujire din partea întregii creaţiuni. (Deut. 6,4; Mat. 28,19; 2 Cor. 13,14; Ef. 4,4‑6; 1 Petru 1,2; 1 Tim. 1,17; Apoc. 14,7)

Este binestiuta in lumea teologica distinctia dintre calea “negativa” si cea “pozitiva” de a face teologie. Calea negativa indica faptul ca putem vorbi despre Dumnezeu mai degraba in termenii negatiilor: Dumnezeu nu este… decat in termenii afirmarii : Dumnezeu este… Insa adventistii oricat de anti-catolici sunt, au preluat din vestul catolico-protestant metoda de a face teologie –  cea rationalista – spre deosebire de Estul ortodox care a ramas adeptul apofatismului. Rationalismul vestic nu sta in picioare in fata abordarii “mistice” orientale:

Din cauza misterului inefabil al «esenţei» Sale personale,Dumnezeu rămîne necunoscut şi necuprins în fiinţa Sa transcendentă, si  nu poate fi cunoscut după modul cunoaşterii realităţilor lumii create, adică prin afirmare, folosind conceptele şi ca­tegoriile de timp şi spaţiu. Apofatismul preferă să afirme ceea ce nu este Dumnezeu, mai degrabă decît ce este. Propoziţiile negative despre Dumnezeu sînt cele mai adecvate pentru a exprima profun­zimea misterului Său.

Dumnezeu e ne­cunoscut nu în sensul că El este necunoştibil, ci că Se află şi din­colo de necunoştibil. Dumnezeu ră­mîne într-o transcendenţă absolută, stînd dincolo de orice posibilitate de cunoaştere prin metodele defi­niţiei, analizei şi analogiei. O pă­trundere mistică   prin extaz (ekstasis) este posibilă, dar aceasta e mai degrabă o răsfrângere a lumi­nii dumnezeieşti în suflet, de o ase­menea intensitate, încît e simţită ca o scufundare într-un abis. De aici acel principiu al teologiei apofatice că, pe măsură ce înaintează în cu­noştinţa dumnezeiască, mintea se scufundă tot mai mult în «neştiin­ţă», într-o nevedere infinită.

Acest apofatism ar părea să ex­cludă calea catafatică şi să suprime rolul creaţiei ca şi al kenozei în cu­noaşterea lui Dumnezeu. Maxim Mărturisitorul (în Ambigua şi Răs­punsuri către Talasie) susţine şi el caracterul apofatic al cunoaşterii lui Dumnezeu, dar dă o mare impor­tanţă rolului creaţiei materiale în această cunoaştere, creaţie care nu este suprimată, ci transfigurată în unirea cu Dumnezeu. Desigur, pe baza creaţiei şi a providenţei, raţiu­nea conclude doar că Dumnezeu există ca principiu cauzal al creaţiei, dar ea nu poate indica ce este Dum­nezeu în esenţa Sa. Apofatismul nu neagă deci integral catafatismul, dar îl depăşeşte.

Chiar Revelaţia scrisă are un sens anagogic, de depăşire, în procesul cunoaşterii. Cuvîntul scris este «înaintemergător» al Cuvîntului care va fi descoperit în mod perfect în Duh.

Prin natura Sa, Dumnezeu transcende atît calea afirmării cit şi pe cea a negaţiei. Teologia este apofatică tocmai din cauza transcendenţei firii dumneze­ieşti şi nu doar din cauza limitei de cunoaştere a raţiunii umane, cum susţinea scolasticul Varlaam, adver­sarul isihaştilor.

Pentru Ortodoxie, apofatismul re­prezintă calea adecvată în aborda­rea transcendenţei lui Dumnezeu cel viu şi personal. Apofatismul nu tre­buie să fie confundat nici cu agnosti­cismul, adică cu absenţa de cunoaş­tere a lui Dumnezeu, nici cu igno­ranţa, după cum necunoştibilitatea fiinţei Sale nu exclude orice teolo­gie. Dimpotrivă, numai în perspec­tiva apofatismului se pot fixa obiec­tul, validitatea şi limitele teologiei

Ion Bria, “Dictionar de teologie ortodoxa ” art. “apofatism” ( pp 29-31):

Dovada de crasa ignoranta adventista stau comentariile biblice azs, dictionarul azs, enciclopedia azs, manualul de teologie azs care nu pomenesc absolut nimic despre apofatism! A ignora doua milenii de teologie crestina rasariteana numai dovada de intelepciune nu-i…

Asa se face ca adventismului nu-i poti cere prea multe teologic, dat fiind handicapul sever cu care “pleaca la lucru” din start. Platind tribut rationalismul occidental, nici adventismul nu se poate ridica la nivelul cunoasterii duhovnicesti bazate nu pe capacitatile detectiv-investigatorii ale spiritului uman ci pe recunoasterea limitelor umane si imposibilitatea omului de a vorbi despre Dumnezeu in spiritul si maniera adecvata.

Despre Liviu
Crestin.

4 Responses to Mic compediu de heterodoxie: catafatismul – metodica teologica deficitara (si a azs)(3)

  1. Cristi says:

    Domnule Liviu, apreciez unele idei şi critici ale tale la adresa practicilor şi atitudinilor azş (nu şi tonul în care le faci). Nu înţeleg însă de ce a afirma ceva despre Dumnezeu este o dovadă de crasă ignoranţă. Apostolul Ioan cred că nu a fost câtuşi de puţin raţional când a AFIRMAT: „Dumnezeu este dragoste” (1 Ioan 4,8). A face o serie de afirmaţii despre Dumnezeu nu înseamnă a-L limita cumva, a restrânge posibilităţile de cunoaştere a Lui, ci doar a expune cunoaşterea temporară, „ca într-o oglindă”, pe care o avem la momentul actual, cunoaştere care se poate extinde zi de zi citind Biblia şi meditând la cele citite. Pe Dumnezeu nu-L cunoaştem teologic, ci cu sufletul, personal, experienţial. Altfel, pot avea credinţă cu carul, teologie cât cuprinde, dacă nu voi cunoaşte Adevărul care mă face liber (adică pe Fiul), toate astea nu-mi folosesc la nimic. Cel puţin aşa înţeleg eu, un umil cititor al Bibliei, şi nu un luminat teolog.

  2. Liviu says:

    Cristi
    Scuze pentru intarzierea raspunului. De o vreme am ceva probleme cu accesul al internet si de aici , iaca, limitari neplacute.
    Merci de aprecieri. In ce priveste tonul… contextul e de vina uneori. Daca reusesti sa ramai la idei fara a te impiedica de ton( care depinde de vremuri, imprejurari,provocari…) e ok.
    Ignoranta pe care o acuzam este legata de absenta pana si a celei mai vagi referiri la apofatism in teologhisirea oficiala azs. Comentariile biblice azs, dictionarul azs, enciclopedia azs, manualul de teologie azs – sunt probabil cele mai oficiale expuneri ale teologhisirii azs. Cand ele sunt straine sau ignora una dintre cele doua feluri de a teologhisi din intreaga istorie a doctrinei crestine, acest fapt spune foarte mult despre seriozitatea si profesionalismul (mai bine zis despre lipsa lor) de care dau dovada cei in culpa.
    A face o serie de afirmatii despre Fiinta Suprema este, asa cum bine zici, un „a expune cunoaşterea temporară, “ca într-o oglindă”, pe care o avem la momentul actual”. Cand insa nu iei in calcul insuficienta si precaritatea unor absolutizari a ceea ce nu poate fi prins in teologii oricat de sistematice, inseamna sa faci abstractie de caracterul relativ, inefabil si paradoxal al insasi esentei credintei crestine.
    Promit sa revin cand voi sta mai bine cu netul.

    • Cristi says:

      Legat de tema articolului tău şi de comentariile purtate, am găsit din întâmplare o mostră de apofatism într-o predică de Ellen White: „There are some things upon which we must reason, and there are other things that we must not discuss. In regard to God—what He is and where He is—silence is eloquence. When you are tempted to speak of what God is, keep silence, because as surely as you begin to speak of this, you will disparage Him.” (1 SAT p. 343) Ce părere ai?

      • Liviu says:

        Mostra este una ”fericita”. Si nu e singura in care EGW ”plagiaza”: se pare ca odata cu trecerea anilor si largirea sferei de lecturi, mostenirea ei timpuriu-metodista a ”rodit” o orientare putin mai spre crestinismul mainstream. Dovada cea mai elocventa este poate contributia ei la cristologia azs – in care a avut un rol determinant spre alinerea la trinitarianism a adventistilor. Am descoperit chiar plagieri (aici ghilimele nu-si prea au rostul) din scrierile patristice precum cea din HLL unde il parafrazeaza pe Atanasie.
        Desi mai gasesti cate o scanteie ratacita ca asta, cartile de teologie oficiale ale azs par total straine de apofatism.Sad…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: