Wesley-anism si ortodoxie


Constat cu placere ca nu sunt singurul care observ apropierea dintre Wesley si ortodoxie. Agnusstick scrie bine:

(…) impresia mea despre metodism (cel Wesleyan, nu ştiu dacă prezentul mai seamănă) este că ar fi un fel de ortodoxie aplicată pe cultura evanghelică (sfinţirea individuală ca trăsătură esenţială, alături de doctrina harului). De fapt, poate că metodismul reprezintă o purjare a ortodoxiei de elementele obsesiv-simbolice ale Tradiţiei, ceea ce deja mi-l recomandă ca având o teologie la care aş adera cu plăcere (n-am apucat încă să o studiez).

Exista deja cateva volume care analizeaza apropierea, compatibilitatea si diferentele intre cele doua entitati eclesiastice:

Orthodox and Wesleyan Scriptural understanding and practice By S. T. Kimbrough

Orthodox and Wesleyan spirituality edited by S. T. Kimbrough

Orthodox and Wesleyan ecclesiology By S. T. Kimbrough

A se vedea si articolele din ”Wesleyan Theological Journal” si ”Asbury Theological Journal”:

Orthodox Christianity, Wesleyanism, and Process Theology

JOHN WESLEY AND EASTERN ORTHODOXY: Influences, Convergences, and Differences

(…) s-au organizat conferinţe pentru a examina concordanţa dintre Biserica Ortodoxă şi  tradiţia wesleyana. Chiar dacă aceştia din urmă pornesc dintr-o perspectivă vestică,  concluziile lor sunt  mult mai in acord  cu perspectiva ortodoxă asupra naturii umane [decat alte traditii protestante].

Puţini evanghelici inţeleg astăzi că anumite forme de închinare, care sunt populare printre evanghelici, scot la iveală o incredibilă asemănare cu această temă a lui Atanasie prezentă în teologia ortodoxă. Accentul pus  de  ortodoxie  pe  Christus  Victor subliniază  moartea  şi  învierea  lui Cristos  ca biruinţă asupra puterii răului  şi a morţii.  O serie de imnuri ale lui Charles Wesley („Dragostea divină” şi „Tu, cel care ai venit de sus”) reflectă perspectiva cristologiei patristice greceşti, cu accentul său pe transformarea umană prin îndumnezeire.

(…) un teolog ortodox ar putea lua  in considerare o  serie de  discuţii – începând cu urmaşii lui Wesley, cu care avem cele mai multe in comun, urmaţi de luterani şi probabil de calvinişti.

Bradley Nassif, Ortodoxie si Evanghelism, p.  22, 50, 111-112

Dupa cum se vede, ortodocsii insisi recunosc in metodisti ramura protestanta cea mai afina rasaritului pravoslavnic(chiar mai apropiati decat ”mama” anglicana a metodismului,datorita ”eliberarii” lui Wesley de augustinianismul predestinationist… si nu numai). Caci, intr-adevar, wesleyanismul este ”un fel de ortodoxie aplicată pe cultura evanghelică”, ”o purjare a ortodoxiei de elementele obsesiv-simbolice ale Tradiţiei” cum bine observa amicul mai sus citat.

Vor fi interesante consecintele practice ale dialogului metodisto-ortodox. Ce anume metodistii vor recupera din ortodoxie, ce vor respinge mai departe si, de asemeni,isi vor veni in fire renuntand la hirotonirea femeilor si alte nebunii? Cat de dispusi vor fi ortodocsii la o revivalizare a credintei prin ”contaminare” cu spiritualitatea wesleyana. Vor putea ortodocsii sa se descotoroseasca de paguboasele pseudo-traditii atat de impamantenite in mentalul vulgului desi nu le intelege nici ”rosturile” nici relevanta?

Despre Liviu
Crestin.

5 Responses to Wesley-anism si ortodoxie

  1. Agnusstick says:

    Mulțumesc pentru atenție! Am remarcat mai demult la dumneavoastră pe blog „Ştirile metodiste” şi pe cele ortodoxe, şi am bănuit eu ceva… Încă n-am avut timp să aflu mai nimic despre metodismul actual, nici măcar nu ştiam despre tendinţele-i „nebune”, nu ştiu nici care-i este aria de răspâdire şi de ce oare nu a trimis misionari în Estul ortodox, măcar la fel de mulţi ca baptiştii (care au suficienţi încât să traducă şi KJV în limba română…) Am intrat o singură dată pe un site oficial metodist şi mi s-a părut atât de plicticos şi inert încât nu am zăbovit prea mult. Sunt curios şi asupra statisticilor etnice şi rasiale, bănuiesc că e dominat de afroamericani la ora actuală – asta nu-mi stârneşte nici o prejudecată, dar poate explica eventual lipsa de expansiune în Răsărit. I-am căutat în România de pomană, poate că între timp…
    Referitor la problemele „liberale”, vă mărturisesc că am urmărit polemica dumneavoastră cu dl. prof. Lăiu şi înclin să-i dau dreptate deocamdată, deşi ideea sacerdoţiului femenin îmi repugnă. Dar dânsul a adus nişte argumente la care dumneavoastră nu aţi răspuns încă direct, şi până nu o faceţi trebuie să-i recunosc poziţia ca fiind pentru mine validă. Este vorba de faptul că, în anumite biserici (neo)protestante cel puţin, lipsa sacramentelor, a transsubstanţierii şi a unor elemente ritualice precum altarul face ca sacerdoţiul să nu existe defel, deci slujirea femeilor şi funcţiile lor în biserici ar trebui discutate în altă paradigmă şi cu alte argumente, poate mai aproape de polemica de pe blogul domnului pastor Marius Cruceru (dacă n-o aveţi, vă pot da veriga spre o astfel de discuţie mai veche).
    Am şi eu o mare problemă, dar nu ştiu dacă se poate rezolva. Totuşi întreb: de unde vine numele blogului dumneavoastră? Numai dacă credeţi că puteţi face publică informaţia, desigur.
    Cele bune!

    • Liviu says:

      Draga Agnusstick
      Metodismul actual s-a indepartat (foarte) mult de metodismul lui Wesley ( o recunoaste si prof. Ionica Aurel care-i cunoaste bine din interior …) cu care mai are prea putin a face asa cum si:
      1. Pavel si apostolii s-ar cruci de unde a ajuns Biserica ”expandata” prin truda si renumele lor
      2. Luther s-ar intoarce in mormant daca ar vedea ce a ajuns luteranismul si protestantismul…
      3. Francisc de Asissi se mahnea cumplit vazand incotro e deturnata miscarea de reforma initiata de el, desi el inca era viu…
      Pare sa fie un blestem ca orice miscare autentica si/sau de redesteptare sa fie apoi acaparata si deturnata in numele initiatorilor de catre ”progesisti-iluminati” … lupi rapitori.
      Ceva misionari ai diverselor factiuni metodiste au ajuns si in Romania in ultimii ani( pe la Bucuresti – i-am vizitat – este un misionar sud-corean, Iasi si in cateva locuri din Ardeal). Aria de raspandire a metodismului a fost mai ales cea anglo-saxona. In America de Nord metodismul ajunsese prima religie protestanta ca numar de aderenti prin anii 1800, iar in UK a fost principala miscare ”neoprotestanta” pe langa biserica de stat( metodistii din UK sunt un fel de Oastea Domnului de la noi sau evanghelicii via ”cuibul cu barza” Teodor Popescu & Dumitru Cornilescu). Din pacate metodismul actual este unul in continua pierdere de aderenti tocmai datorita abandonarii sau diluarii fortei metodismului primar.
      Referitor la liberale, te pripesti dandu-i dreptate prof Laiu. Desi il stimez pentru multe… in ce priveste hirotonirea femeilor dansul este… eretic, dimpreuna cu toti acolitii liberali americani azs. Nu am considerat necesar sa-i demontez punct cu punct elucubratiile dat fiindca au facut-o cu succes suficient chiar coreligionarii dumnealui( am indicat linkurile azs ).
      ”Argumentele” dansului sunt tipice ”teologiei” liberale de care domnia sa este foarte ”virusat” in acest aspect(si nu numai…).
      Daca nu te multumesc articolele coreligionarilor d-lui Laiu care-l contrazic si-i demasca erezia, voi reveni cu o de-montare punct cu punct a ”argumentelor” pro-hirotonire ale dansului. Oricum, iti recomand sa-ti extinzi aria studiilor pe acest subiect luand in considerare si perspectivele ortodoxa si catolica(care aici au ramas,paradoxal, biblice!) . Iti pot recomanda cateva titluri pe subiect ( cartile le am in pc si se gasesc in format electronic pe net…):
      Women and the Priesthood, Thomas Hopko ed.
      Biblical Womanhood in the Home, Nancy Leigh DeMoss ed
      The feminist mistake : the radical impact of feminism on church and culture / Mary A. Kassian.
      Evangelical Feminism: A New Path to Liberalism? by Wayne Grudem
      Biblical Foundations for Manhood and Womanhood by WAYNE GRUDEM
      Recovering Biblical manhood and womanhood /John Piper and Wayne Grudem, editors. (lista e mai lunga)
      Ultimele carti si multe altele pe subiect le gasesti ONLINE INTEGRAL aici : http://www.cbmw.org/Online-Books/
      Vezi de asemenea si jurnalul

      Perspectiva liberala (neo)protestanta e lipsita de suport istoric si biblic, deci ne-buna si de abandonat de urgenta.

      Numele blogului vine de la un joc de cuvinte: pro-scris – in favoarea scrisului( vs ”vorba volant…”) si pro(-)scris – surghiunit, interzis,exilat, scos in afara (protectiei) legii (”outlaw”)… 🙂

      Da-mi te rog si mie linkul unde Marius discuta subiectul. Merci.

  2. Agnusstick says:

    Dragă Liviu, mulţumesc frumos pentru informaţii şi verigi, mi-ai dat de lucru pentru multă vreme! Veriga de la Patraţosu este aici http://patratosu.wordpress.com/2007/12/06/feminizarea-preotiei/
    În privinţa disputei, sincer mă mâhneşte virulenţa ei şi mai ales trecerea prea rapidă de la dezbatere la acuze reciproce, dintre cele care rănesc rău şi nu la suprafaţă. Cât ar fi de îndreptăţite, tot e păcat (în sens „lumesc” zic) ca oamenii să se lovească între ei fără menajamente, reducând şansele unei înţelegeri măcar, dacă o apropiere a ideilor rămâne imposibilă. Eu aveam impresia că tu discuţi hirotonirea, iar domnul profesor un alt fel de slujire, fără ordinare. Cred că asta e diferenţa principală între punctele de vedere, absenţa, respectiv prezenţa şi claritatea conceptuală a ordinării. Nu pun şi feminismul pe orbita discuţiei, mi se pare inutil, pentru că niciunul nu îl agreează. Dar imediat după ordinare, subiectul ar fi şi limitele sau restricţiile slujirii femenine în biserică şi comunitate. Iar aici discuţiile pot fi categoric interminabile, câtă vreme unii acceptă şi alţii nu contextualizarea unor texte. Adventismul în general mi se pare foarte flexibil la acest capitol, şi nu sunt sigur că e un lucru rău, dacă e făcut cu măsură şi pe arii precis delimitate. Precis? Nostim…
    Nu la pro(-)scris mă minunam, asta e simplu, ci la sldsjd.

  3. Agnusstick says:

    Tot la Marius Cruceru vei găsi o serie de articole despre pastor şi funcţiile sale, atingând şi problema sacerdoţiului.
    http://mariuscruceru.ro/?s=ce+este+un+pastor%3F

  4. Liviu says:

    Multumesc Agnusstick pentru linkuri.Chiar sunt curios cum abordeaza Marius problema … si cat vor mai rezista baptistii ”sudisti” asaltului feminismului …
    In ce ma priveste, in disputa cu pricina nu ”prea” e loc de menajamente si clementa. Sunt erezii si erezii iar cea a sarcedotiului feminin nu e nici una mica si nici neglijabila; ea rastoarna cu susul in jos randuielile divine de care depind stabilitatea familiei, bisericii, societatii. Deci ”no mercy”, ”fara ostateci”, ”pe viata si pe moarte”.Nu am nici un dram de intelegere aici. Daca pot intelege de ce unii serbeaza duminica…nu pot intelege cum unii pot atat de grosolan batjocori Biblia in ce priveste rolurile barbatului si femeii in familie, biserica…
    Biserica nu poate autoriza o slujire feminina care nu este autorizata (ci prohibita) de Scriptura. Domnul Laiu crede insa ca Biserica este indreptatita sa fie ”mai catolica decat papa”. Exemplu: desi Biblia nu condamna consumul de alcool moderat ci betia,domnul profesor crede ca Biserica este ”legitim” mai exigenta decat Scripturile, cu de la ea putere. Este doar un exemplu…
    Sldsjd vine de la initialele mele sld + sj + d 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: