Cumpatarea si dreapta socotinta – ”duplex” C S Lewis-N Steinhardt


Cumpătarea este, din nefericire, unul din acele cuvinte care şi-au schimbat sensul. Acum el înseamnă de obicei abstinenţă de la băutu­rile alcoolice. Insă pe vremea când a doua vir­tute cardinală era denumită „Cumpătare”, ea era departe de a avea acest înţeles. Cumpătarea nu se referea în primul rând la băutură, ci la toate plăcerile; şi nu însemna abstinenţă, ci fap­tul de a merge până unde este bine, nu mai de­parte. Este o greşeală să credem că ar trebui ca toţi creştinii să fie abstinenţi; mahomedanismul, nu creştinismul este religia abstinenţei totale de la alcool. Sigur, poate să fie de datoria unui creş­tin anume, sau a oricărui creştin, ca la un mo­ment dat să se abţină de la băuturi tari, fie pentru că este un om care nu poate să pună gura pe băutură fără să întreacă măsura, fie pentru că doreşte să dea banii respectivi săracilor, fie pen­tru că este în tovărăşia unor oameni înclinaţi spre beţie şi nu trebuie să îi încurajeze, bând el însuşi. Insă centrul problemei este că se ab­ţine, având un motiv bun, de la un lucru pe care nu îl condamnă şi de care îi place să-i vadă pe ceilalţi bucurându-se. Una din trăsăturile dis­tinctive ale unui tip anume de om rău este că nu poate renunţa la ceva el însuşi fără să vrea ca toţi ceilalţi să renunţe la rândul lor la acel lucru. Aceasta nu este calea creştină. Cutare creştin ar putea găsi de cuviinţă să renunţe la tot felul de lucruri, din nişte motive anume — la căsătorie, la carne, la bere sau la cinema; însă din momentul în care spune că lucrurile res­pective sunt rele în ele însele sau începe să se uite de sus la alţi oameni care fac uz de ele, el a apucat-o pe o cale greşită.

Un mare rău a fost făcut prin restrângerea modernă a sensului cuvântului Cumpătare la problema băuturii. Lucrul acesta îi face pe oa­meni să uite uşor că poţi fi la fel de necumpătat în numeroase alte privinţe. Un bărbat care face din golf sau din motoscuterul său centrul exis­tenţei, ori o femeie care-şi dedică toate gându­rile hainelor, jocului de bridge sau câinelui sunt la fel de „necumpătaţi” ca şi cel care se îmba­tă în fiecare seară. Desigur, acest lucru nu se vede din exterior la fel de uşor: bridge-mania sau golf-mania nu vă fac să cădeţi pe jos în plină stradă. Insă Dumnezeu nu se lasă înşelat de aparenţe.

Crestinism pur si simplu

In acelasi registru ideatic parintele Steinhardt proslavea ”dreapta socotinta” ca fiind virtutea suprema

Ca însuşire principală a omului, călugării ortodocşi nu socotesc nici bunătatea, nici inteligenţa, nici dragostea, credinţa, răbdarea, evlavia ori sfinţenia, ci dreapta socotinţă, care este o virtute foarte complexă şi greu de exprimat în cuvinte. (Are o formulă tot atât de vastă ca polimerii de bază.)
În dreapta socotinţă intră, precis, tainic drămuite, şi bunul simţ şi înţelepciunea şi cuminţenia şi voinţa adăogite celor de mai sus. Nici una din virtuţi nu e absolută — nici chiar adevărul ­, doar iscusita cumpănire a multora ne poate ajuta să ne ferim nu numai de rele (aceasta­i destul de uşor), ci şi de savante boroboaţe şi sofisticate erori.

Biserica întotdeauna a mers pe drumul echilibrului şi al bunului simţ, uneori niţel comun. Pe cărările sofisticate au mers ereziile. Fiind rafinate, au şi părut superioare şi au cucerit îndeosebi minţile ascuţite, cărora nu le vin a crede că dreapta socotinţă este, ea, în simplitatea ei, suveranul rafinament.

Între instinct şi inteligenţă, între furnicar şi individ, între automa­tism şi libertate, pentru creştinul care nu­-i hotărât să intre la mânăstire, ci rămâne în lume, singura soluţie este echilibrul şi dreapta socotinţă.

Jurnalul Fericirii

Despre Liviu
Crestin.

One Response to Cumpatarea si dreapta socotinta – ”duplex” C S Lewis-N Steinhardt

  1. Pingback: Sexul, Roma si ispita ”de dreapta” « Pro(-)scris

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: