Luther despre sabat


It follows, therefore, from this passage that if Adam had remained in the state of innocence, he nevertheless would have held the seventh day sacred. That is, on this day he would have given his descendants instructions about the will and worship of God; he would have praised God; he would have given thanks; he would have sacrificed, etc. On the other days he would have tilled his fields and tended his cattle. Indeed, even after the Fall he kept this seventh day sacred; that is, on this day he instructed his family, of which the sacrifices of his sons Cain and Abel give the proof. Therefore from the beginning of the world the Sabbath was intended for the worship of God.
Unspoiled human nature would have proclaimed the glory and the kindnesses of God in this way: on the Sabbath day men would have conversed about the immeasurable goodness of the Creator; they would have sacrificed; they would have prayed, etc. For this is the meaning of the verb “to sanctify.”

Luther, M. (1999, c1958). Vol. 1: Luther’s works, vol. 1 : Lectures on Genesis: Chapters 1-5 (J. J. Pelikan, H. C. Oswald & H. T. Lehmann, Ed.). Luther’s Works (1:79). Saint Louis: Concordia Publishing House.
Comentariul lui Luther este exceptional:
1. Adam a pazit sabatul, dupa modelul divin, atat inainte cat si dupa cadere! Aceasta afirmatie spulbera obiectia anti-sabatarienilor care spun ca sabatul este o ”chestiune strict evreiasca”. Luther nu face altceva decat sa confirme ceea ce Exodul 20:8-11 afirma.
2. sabatul ar fi fost pastrat daca omul n-ar fi cazut in pacat. Afirmatia este ”ucigasa” oricaror aberatii gen: sabatul este problema ”vechiului legamant, a dispensatiunii legii”. Sabatul nu tine de nici o dispensatiune, nu tine nici macar de caderea sau necaderea in pacat a omului. Sabatul tine  exclusiv de cuvantul sfintitor si de blagoslovirea cu care Dumnezeu l-a facut odata pentru toti vecii special pentru rasa umana.
3. sabatul a fost ziua de ”cateheza” pentru urmasii lui Adam. De la inceput, cand nasterea lui Avraam, primul evreu, era la milenii in viitor, Adam isi şcolea descendentii in sabat despre inchinarea corecta.
4. inca de la inceputul lumii sabatul a fost intentionat pentru inchinarea adusa lui Dumnezeu. Se poate mai clar de atat? E de mirare cum protestantii, urmasii lui Luther, cu asemenea afirmatii clare totusi nu sunt atenti la pazirea poruncii a patra, a sabatului creatiei.
PS: a se vedea si Wesley despre sabat

Despre Liviu
Crestin.

2 Responses to Luther despre sabat

  1. Pingback: Luther despre sabat - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Pingback: Wesley despre sabat « Pro(-)scris

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: