Despre cesationism, parusie si daruri/haruri cu Sfantul apostol Pavel/Paul


Prima epistola/scrisoare catre crestinii din Corint(ul Greciei secolului I) a sfantului apostol Pavel/Paul 1: (6,)7:

7 încât nu sunteţi lipsiţi de nici un dar duhovnicesc câtă vreme aşteptaţi arătarea Domnului nostru Iisus Hristos.

(Noul Testament ,Traducerea Societatii Biblice Interconfesionale din Romania, SBIR, 2009)

(6  Astfel, mãrturia lui Isus Cristos a fost întãritã în voi,)
asa încât sã nu duceti lipsã de nici un har în timp ce asteptati revelarea Domnului nostru Isus Cristos,

Noul Testament ( catolic, Sapientia,2005)

7  Astfel, aşteptând descoperirea Domnului nostru Isus Cristos, voi nu sunteţi lipsiţi de nici un dar, (NTR,2007)

7. asa cã nu duceti lipsã de nici un fel de dar, în asteptarea arãtãrii Domnului nostru Isus Hristos. (Cornilescu)

Recitind fragmentul acesta din scrisoarea apostolului Pavel catre … mine si altii de oricand si de aiurea ( v. 1-3 ”Pavel… către Biserica lui Dumnezeu care este în Corint… şi către toţi cei care pretutindeni cheamă Numele Domnului nostru Iisus Hristos, Domnul lor şi al nostru.” ) mi-au atras atentia cuvintele subliniate.  Imediat ce am lecturat Noul Testament ,Traducerea Societatii Biblice Interconfesionale din Romania, am cautat sa vad traducatorul –  daca nu cumva e de orientare penticostala. Si nu, este ortodox, ceilalti doi traducatori de traditie evanghelica fiind unul baptist, altul adventist. Apoi  NTC Sapientia mi-a oferit traducerea catolica aproape identica a ideii.

Din subliniere razbate ideea ca darurile/harurile in plinatatea lor sunt nelipsite pentru comunitatea credinciosilor care asteapta Parusia, revenirea Domnului. Exista o conditionare in text sau macar o intercorelare: 

”nu sunteţi lipsiţi de nici un dar duhovnicesc câtă vreme aşteptaţi”

”sã nu duceti lipsã de nici un har în timp ce asteptati”

Logica apostolului este evidenta: cata vreme asteptati pe Preaiubitul inimilor voastre sa revina nu veti duce lipsa de plinatatea darurilor care sa va pregateasca sa-L intampinati cum se cuvine. Dar daca nu-L mai astepti? Daca nu-I mai iubesti (2 Timotei 4:8) sau grabesti(2 Petru  3:12) venirea? Mai iti da Duhul Lui darurile toate? Pentru ce ti le-ar mai da? Ce sa faci cu ele, cand scopul lor este tocmai sa te pregateasca pentru intalnirea cu El?

Exista in teologia si terminologia crestina un concept si cuvant : cesationism – care semnifica faptul ca ” the miraculous gifts of the Holy Spirit, such as tongues, prophecy and healing, ceased being practiced early on in Church history.” (wikipedia) Imi pare foarte straniu cum unii teologi au ajuns la asemenea nazbatii ”teo-logice” citind cuvinte precum cele tocmai citate ale apostolului Pavel. Pavel tocmai pe dos de cum carcotesc ei afirma: darurile/harurile Duhului, in deplinatatea lor, au rost, sunt date tocmai in pregatirea Parusiei. A fi incetat darurile Duhului inseamna ca parusia ori nu mai are loc, ori a avut loc, ori este o traznaie fantasmagorica. Concluziile va apartin…

Poate fi pusa pe seama abandonarii asteptarii parusiei saracia de daruri precum si contrafacerea lor? Parintele Schmemann pare a crede ca da cand identifica indirect simptomul fatal al crestinismului de duminica – abandonarea iubirii Parusiei Celui ce nu mai e iubit si asteptat:

Joi, 22 februarie 1979

Slăbiciunea fatală a creştinismului constă într-un singur lucru – uitarea şi neglijarea lui Hristos. In Evanghelie, Hristos spune, întotdeauna, “Eu” – El spune despre Sine că Se va întoarce în slavă precum un împărat. Trebuie să-L iubim, să-L aşteptăm, să ne bucurăm în El şi de El. Când nu va mai rămâne nimic din creştinism, doar Hristos va fii vizibil; şi nici revoluţia, nici Islamul, nici hedonismul nu vor mai avea vreo putere. Acum, este vremea rugăciunii “Vino, Doamne Iisuse!”

“Biografia unui destin misionar” – jurnalul Parintelui Alexander Schmemann

Pare incredibil! Un crestinism fara Hristos desi Lui I se canta, Lui I se roaga multimile… Dar mai este iubit si asteptat? Si atunci de ce sa vina daca nu e dorit? Si pentru ce sa-Si ofere Duhul in plinatate  si darurile toate daca n-are cine le pretui si folosi adecvat?

Stranie ”coincidenta”: cand speranta Parusiei a inceput sa se stinga in Biserica si multe daruri ale Duhului si-au cam luat talpasita… Cine are urechi de auzit…?

Despre Liviu
Crestin, absolvent al unei facultati de teologie (protestanta). Pasionat de Biblie, carte buna, muzica buna, film bun,alte bunatati... si teologie comparata si istoria Bisericii. De orientare teologica Wesley-ana, simpatizant al paleo-ortodoxiei.

One Response to Despre cesationism, parusie si daruri/haruri cu Sfantul apostol Pavel/Paul

  1. Pingback: Articol recomandat | Ucenicul lui Hristos

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: