Ziceri cristice neintrate in canonul Noului Testament


SF.  CLEMENT ROMANUL,  EPISTOLA A II-A CATRE  CORINTENI , CAPITOLUL XII – in Scrierile Parintilor apostolici, PSB, vol 1, p.99


Daca prima parte a zicerii aduce cu lauda virtutii integritatii(pomenita nu doar o data in NT in contrast cu fatarnicia, duplicitatea, doua sau mai multe feţe), partea ultima despre enigmatica ”de-sexualizare” a barbatului si a femeii pare corelata cu ”zicerea” canonizata a sfantului apostol Pavel/Paul din 1 Corinteni 7:29-31 :

29 Fraţilor, eu vă spun aceasta: timpul s-a scurtat. De acum, cei care au femeie să fie ca şi cum nu ar avea, 30 cei care plâng ca şi cum nu ar plânge, cei care se bucură, ca şi cum nu s-ar bucura, cei care cumpără, ca şi cum nu ar fi stăpâni, 31 cei care se folosesc de lumea aceasta, ca şi cum nu s-ar folosi: căci chipul acestei lumi trece. (NTC)

Cum sa se raporteze un crestin intelept si matur la asemenea ziceri? Cu deschidere prudenta. Adica sa ia in calcul posibilitatea ca unele din aceste ziceri sa fi apartinut realmente Domnului, ele pastrandu-se in scrierile parintilor apostolici, caci:

25 Mai sunt multe alte lucruri pe care le-a făcut Isus. Dacă acestea s-ar scrie una câte una, cred că nici lumea întreagă nu ar cuprinde cărţile scrise. (Ioan 21:25,NTC)

30 Isus a mai făcut înaintea discipolilor şi multe alte semne, care nu sunt scrise în cartea aceasta. 31 Acestea însă au fost scrise ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele lui. (Ioan 20:30-31, NTC)

Mai ales atunci cand zicerile necanonice sunt reformulari sau paralele ale textelor canonice, ele sunt probabil autentice sau parafrazari aproximative, datorate impreciziei transmisiei orale. Pentru cele stranii, rezerva este indicata: Biserica nu intamplator a lasat in afara canonului scrieri antice adesea folosite in cultul crestin pe alocuri. Aceste ziceri pot fi o lectura incitanta dar ne-normativa pentru credinta si practica. De fapt acesta a si fost rostul Canonului: sa ofere comunitatii de credinta un etalon, un standard, o norma – in vederea pastrarii unitatii credintei in adevar. Dupa cum spune sfantul apostol Ioan: evangheliile au fost asternute in scris

ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele lui.

PS: desi Epistola a doua catre Corinteni a sf. Clement Romanul nu este considerata de experti ca apartinand autorului caruia ii este atribuita, provocarea ramane valabila in dreptul tuturor citatelor atribuite Domnului aflate in scrierile parintilor apostolici care nu se regasesc in canonul NT; am ales citatul de mai sus doar ilustrativ si pentru ca este consonant cu textele canonice

Despre Liviu
Crestin, absolvent al unei facultati de teologie (protestanta). Pasionat de Biblie, carte buna, muzica buna, film bun,alte bunatati... si teologie comparata si istoria Bisericii. De orientare teologica Wesley-ana, simpatizant al paleo-ortodoxiei.

One Response to Ziceri cristice neintrate in canonul Noului Testament

  1. manole says:

    stii ce-i interesant,draga Liviule? Ca autorul acestei omilii,care aproape sigur nu e Clement Romanul,citeaza din Evanghelia dupa Toma.
    Dar daca ar fi? atunci Evanghelia lui Toma ar fi aproape contemporana cu apostolii!
    Mie mi-a placut mult,are prea putine influente gnostice,poate fi utila(cu precautia cuvenita)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: