Despre acel lucru pentru care noi, oamenii, am fost de fapt facuti – C S Lewis


” Da, crestinismul îti va face bine — cu mult mai mult bine decât ai dorit sau ai îndraznit sa speri vreodata. Iar primul strop de bine pe care ti-l va face va fi sa-ti vâre în cap (nu asta îti va placea!) ca ceea ce ai numit pâna atunci „bine” — acel „a trai cumsecade” si „a fi bun” — nu este tocmai acel lucru magnific si de cea mai mare însemnatate pe care l-ai presupus a fi. El te va învata ca, de fapt, nu poti fi „bun” (nu timp de douazeci si patru de ore) doar prin eforturile tale morale. Apoi te va învata ca si daca ai reusi sa fii astfel, tot nu îti vei fi atins prin asta scopul pentru care ai fost creat. Simpla moralitate nu este scopul vietii. Ai fost creat pentru ceva foarte diferit de ea… Oamenii care întreaba mereu daca nu pot avea un trai cumsecade fara Christos nu stiu despre ce este vorba în aceasta viata; daca ar sti, ar sti si ca un „trai cumsecade” nu este decât o masinarie fara viata în comparatie cu acel lucru pentru care noi, oamenii, am fost de fapt facuti. Moralitatea este indispensabila; însa Viata Divina, care ni se daruie si care ne cheama sa fim zei, ne pregateste ceva în care moralitatea va fi pur si simplu înghitita. Vom fi creati din nou. Tot ceea ce este iepure în noi urmeaza sa dispara — iepurele îngrijorat, constiincios si etic, dar si cel las si senzual. Vom sângera si vom scheuna atunci când de pe noi vom da jos gramajoare de par; iar apoi, surprinzator, vom gasi dedesubt ceva pe care nu ni l-am închipuit pâna atunci: un Om adevarat, un zeu fara vârsta, un fiu al lui Dumnezeu, puternic, luminos, întelept, frumos si scaldat în bucurie. „

‘Man or Rabbit?’

Desi limbajul „zei”, „zeu fara varsta” poate soca  mintea neprevenita a neoprotestantului, in fapt nu este vorba decat de o parafrazare in spiritul limbajului antic crestin a sintagmei sfantului Petre: „partasi de fire dumnezeiasca” ( din a doua sa epistola cap. 1 v. 4).  CS Lewis nu face altceva decat sa revina la vechea si celebra expresie a unui antic scriitor crestin: ‘Dumnezeu S-a fãcut om pentru ca omul sã devinã Dumnezeu.’

Este vorba deci de „indumnezeirea” omului – in limbajul ortodoxiei, theosis, sau , mai pe limba Bibliei, sa „(re)devenim partasi de natura divina” – „recuperarea” asemanarii cu Dumnezeu , revenirea omului la natura sa originara, cea a lui Adam – de fiu de Dumnezeu.

In fata unui asemenea deziderat, sfintirea, toate celelalte mici obiective ale noastre de atins in viata ( cu exceptia redevenirii a ceea ce am fost candva) ar trebui sa paleasca si sa se „evapore”…

Despre Liviu
Crestin.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: